Paliwo do samochodu służbowego podczas urlopu i innych dłuższych nieobecności mieści się w podatkowym ryczałcie tzn. nie powoduje dodatkowego przychodu „ponad ryczałt”

Autor

Katarzyna Serwińska

Skontaktuj się z nami

Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej („DKIS”) z dnia 24 lipca 2026 r. (sygn. 0114-KDIP2-2.4011.75.2026.3.ASK).

Organ potwierdził, że paliwo lub energia elektryczna finansowane przez pracodawcę na potrzeby prywatnego korzystania z samochodu służbowego mieszczą się w ryczałtowym przychodzie pracownika – również podczas dłuższej nieobecności, np. urlopu, urlopu macierzyńskiego czy zwolnienia lekarskiego. Pracodawca nie musi z tego tytułu rozpoznawać dodatkowego przychodu ani pobierać dodatkowej zaliczki na PIT.

Stanowisko to potwierdza interpretacja ogólna Ministra Finansów z 11 września 2020 r. (sygn. DD3.8201.1.2020) zgodnie z którą ryczałt obejmuje koszty utrzymania i ogólnego użytkowania samochodu, takie jak paliwo, ubezpieczenie, wymiana opon, bieżące naprawy czy przeglądy. Na sposób opodatkowania nie wpływa ani moment zużycia paliwa, ani jego ilość. Jednocześnie ryczałt nie obejmuje wszystkich wydatków związanych z prywatnym korzystaniem z samochodu – nie zawierają się w nim m.in. opłaty parkingowe i opłaty za przejazd autostradą.

Warto pamiętać, że interpretacja dotyczy wyłącznie pracowników. W przypadku osób wykonujących pracę na innych podstawach wartość takiego świadczenia ustala się na podstawie cen rynkowych.

Więcej artykułów o prawie HR w newsletterze – PRO HR Wrzesień 2026